19 آوریل 2024- محققان فناوری جدیدی برای کفی کفش توسعه داده‌اند که به کاهش خطر زخم پای دیابتی کمک می‌کند، زخم باز خطرناکی که می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و قطع قسمتی از پا یا کل پا شود.

دکتر Muthu B.J. Wijesundara، دانشمند اصلی این پژوهش در موسسه ی تحقیقاتی دانشگاه تگزاس در آرلینگتون (UTARI)، گفت: هدف این فناوری نوآورانه در تولید کفی کفش، کاهش خطر زخم پای دیابتی با پرداختن به یکی از مهم ترین علل آن است: "تجزیه پوست و بافت نرم به دلیل فشار مکرر روی پا در حین راه رفتن."

دیابت که حدود 39 میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است، می تواند به رگ های خونی کوچکی که خون رسانی به اعصاب را در پا تامین می کند، آسیب برساند و منجر به گردش خون ضعیف و از دست رفتن حس در پاها و زخم پا شود که به آن زخم پای دیابتی نیز می گویند. حدود یک سوم از افراد مبتلا به دیابت در طول زندگی خود دچار زخم پا می شوند. در ایالات متحده، سالانه بیش از 160هزار قطع عضو اندام تحتانی به دلیل عوارض ناشی از زخم پای دیابتی انجام می شود که برای سیستم بهداشتی آمریکا حدود 30 میلیارد دلار در سال هزینه دارد. کسانی که زخم پا دارند اغلب در سنین پایین تر از کسانی که زخم ندارند، می میرند.

دکتر ویجسوندارا گفت: «اگرچه کفی‌های کفش زیادی در طول سال‌ها برای کاهش مشکل زخم‌های پا ایجاد شده‌اند، اما مطالعات نشان داده‌اند که موفقیت آن‌ها در پیشگیری از این زخم‌ها مرزی است». ما با ایجاد یک کفی کفش با فشار متناوب که با کاهش چرخه ای فشار از نواحی مختلف پا کار می کند، دوره های استراحت برای بافت های نرم و بهبود جریان خون را فراهم کردیم. در این تحقیق ما یک قدم به هدف این رویکرد که حفظ سلامت پوست و بافت ها است، تا خطر ابتلا به زخم پای دیابتی را کاهش دهد، نزدیک تر شده ایم.

در مقاله‌ای که در مجله بین‌المللی زخم‌های اندام تحتانی منتشر گردید، دکتر Wijesundara  و همکارانش این فناوری نوآورانه را تشریح کردند. پس از این پروژه آزمایشی موفق، گام بعدی برای تیم تحقیقاتی، اصلاح این فناوری است تا برای کاربرانی با وزن‌ها و اندازه‌های مختلف کفش قابل دسترس‌تر شود.

دکتر ویجسوندارا گفت: "با توجه به تاثیر زخم های پا، هیجان انگیز است که ما ممکن است بتوانیم تغییری واقعی در زندگی بسیاری از مردم ایجاد کنیم."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-technology-diabetic-foot-ulcers.html